Nie da się ukryć, że popularność katalogów SEO z roku na rok coraz bardziej spada. Niegdyś były one jednymi ze słynniejszych platform ułatwiających pozycjonowanie stron, a teraz świat jakoś tak o nich zapomniał, bo też niektórzy zaczęli je uznawać za mało wartościowe i raczej nieprzydatne.
Jak to więc z nimi jest naprawdę? Co takiego się w tej kwestii zmieniło i dlaczego popularność katalogów uległa obniżeniu?
Największe katalogi stron zaczęły być w pewnym stopniu blokowane przez Google. Jako że dawniej miały one olbrzymie przełożenie na pozycje różnych stron w wyszukiwarkach, postanowiono ten cały cykl zatrzymać, a przynamniej delikatnie zahamować, zwłaszcza że nieliczna grupa katalogów mogła uchodzić za wartościowe źródło informacji i niosła ze sobą jakikolwiek przekaz. Wtedy katalogi powstawały dosłownie jak grzyby po deszczu. Stanowiły olbrzymią grupę, w której nietrudno było się natknąć na niskojakościowe i po prostu kiepskie platformy. Właśnie z takimi katalogami Google zaczęło walczyć. A to akurat dobrze. Dzięki temu dziś mamy dostęp jedynie do najlepszych katalogów, z których akurat nadal z wielu powodów warto korzystać.
Dodanie strony do mocnego, sprawdzonego i przede wszystkim moderowanego katalogu wciąż będzie nieść więc ze sobą szereg korzyści. Takie katalogi stron oczywiście istnieją. Nie można wrzucić wszystkich platform zajmujących się linkami do jednego worka i z automatu uznać je za nieużyteczne i bezwartościowe, bo tak po prostu nie jest. Niektóre katalogi charakteryzują się stabilnością. Stanowią mocne i weryfikowane źródło linków, dostosowując się do algorytmów stosowanych przez wyszukiwarki. Na pewno powinny być one wykorzystywane zwłaszcza przez początkujących twórców, czyli właścicieli różnych nowych stron internetowych. W ich przypadku dodanie strony do przynajmniej kilku mocnych katalogów będzie bardzo dobrym pomysłem. Poprzez wykorzystanie tego narzędzia od razu można delikatnie wywindować stronę w wyszukiwarce.
A jak takie mocne katalogi firm i stron znajdywać i po czym w ogóle można je poznać? Zamiast ufać własnej ocenie, lepiej powierzyć to zadanie profesjonalistom. Na niektórych stronach zajmujących się branżą SEO opublikowano całe listy najlepszych i sprawdzonych katalogów.